länkar och kommentarer (einar berg, gud finns nog inte)
I ett ärende som pågått i ett antal år nu har en läkare i Södertälje, Einar Berg, slutligen förlorat läkarlegitimationen. Regeringsrätten (maj 2009; målnr 7855-07) har som sista instans bedömt att Socialstyrelsens beslut att frånta läkaren legitimationen var korrekt; Bergs legitimation är alltså återkallad, och han praktiserar numer utan legitimation, vilket han också påpekar på sin hemsida:
Arbetar nu med Klassisk Homeopati. Gör medicinska bedömningar och ger rådgivning.
Socialstyrelsen hade riktat kritik mot Berg vid flertal tillfällen under några år, men han ändrade inte något i sin praktik eller i sina metoder.
Pointlex sammanfattar:
Grunden för yrkandet var bland annat att läkaren under en lång följd av år hade arbetat med metoder som inte föll inom ramen för vetenskap och beprövade erfarenhet, hans dokumentation var britsfällig och han utfärdade intyg utan noggranna undersökningar.
Regeringsrätten skriver följande i domen:

Einar Berg har väl gjort sig känd för sina “behandlingar” av amalgamskadade/tungmetallskadade samt elallergiker. Men han är också antroposofisk läkare (http://www.linnearehab.se/einar-berg.php):
Arbetat med Antroposofisk medicin sedan 1977, har diplom som antroposofisk läkare (Anthroposophic Physician, Schweiz).
Och har ett par andra utomordentligt fina utbildningar i bagaget:
Diplom i Klassisk Homeopati (2002-2006) George Vithoulkas, International Academy of Classical Homeopathy, Grekland. Diplomerad samtalsterapeut i psykosyntes 2003 (HumaNova, Stockholm).
Fast man kanske får säga att det är bättre att han ordinerar skakat vatten än de kurer han pysslade med som legitimerad läkare.
***
Med anledning av Humanisternas kampanj “gud finns nog inte”: här finns anledning att uppmärksamma antroposofin och waldorfskolorna. Av dem krävs ju inte att de separerar antroposofin från skolundervisningen—pedagogiken bygger ju på antroposofin och alla inslag i skolan influeras eller genomsyras av antroposofin. Hur de ser på barns utveckling och lärande är en rent andlig affär; dessa antroposofiska grundvalar är i total avsaknad av all vetenskaplighet. Det handlar om att tro, inte om vad som objektivt kan visas. Inget waldorf utan antroposofi. I andra religiösa friskolor är ju det andliga inslaget mer separerat från själva skolundervisningen eller skol-/ämneskunskaperna. Pingstvänner lär sig väl till exempel inte läsa på ett sätt som avviker från det gängse. Där finns ingen andlig världsåskådning som styr varje aspekt av skoldagen.
Skolpolitiker talar ibland om att förkunnelsen måste skiljas från undervisningen i skolämnena, och gott så. Men det är en förenklad bild av vad det religiösa inflytandet i skolan kan bestå av. Vissa, till exempel antroposoferna, sysslar över huvud taget inte med förkunnelse. (Vilket i och för sig är sympatiskt, på sitt sätt, men det utgör också ett problem, i och med att den antroposofiska influensen är dold men samtidigt allomstädes närvarande.)










Den som har skrivit den här artikeln måste vara extremt oinformerad.
Det börjar krypa fram alltför tydligt i dagsljuset hur vansinnigt corrumperad den vedertagna vetenskapen är och har varit under oerhört lång tid bakåt.
Den (manipulerade och extremt lönande) forskning som syns och hörs i medicinska tidskrifter och och massmedia är i stort sett helt och hållet betald av självaste läkemedelsindustrin vars enda mål är att göra folk sjuka så att de får fortsätta sälja sina giftiga “läke”medel eller ännu hellre döda folk, som med alla laboratorietillverkade virus och tillhörande vacciner, tex pandemrix och gardasil. (Bara ett litet exempel).
Fler kommer att vakna till sanningen om vilken värld vi lever i och då kommer inte samma människor som nu bestämmer att finnas kvar, var så säker. Undersköterskan
Innan ni bestämmer er för att ta Gardasil, läs först på
http://www.truthaboutgardasil.org
‘Den som har skrivit den här artikeln måste vara extremt oinformerad.’
Och ännu mer oinformerad är Eva Mattsson. Lustigt nog är det möjligt.
Jag betackar mig för vilseledande pseudovetenskaplig dynga och konspirationsteoretiskt dravel. Den där sidan får ingen veta ‘sanningen’ på. Och av Eva Mattsson får vi de tragiska och farliga lögner som florerar friskt i alternativsvängen. Det är dumheter. Och det gör mig förbannat arg att Eva Mattsson tycker att det är i sin ordning att skrämma upp föräldrar — som på så vis, om de inte kan tänka kritiskt, utsätter sina barn för onödiga risker.
Utsätter sina barn för onödiga risker? Du menar om de inte följer läkemedelsindustrins/läkarnas/läkemedelsverkets/socialstyrelsens/folkhälsominister Maria Larssons råd? Är det inte tydligt att ingenting handlar om människors väl utan om politik och pengar, girighet och självservande beslut. Det är dags att vakna till liv och se sig omkring så att alla tillsammans kan förändra något på riktigt.
Läkaren i medföljande länk uttrycker allt det jag känner och ärligt talat, jag tror inte att jag är dummare än dig eller någon annan
http://www.dailymotion.com/video/xa0jty_vaccination-101-with-ghis-1_news
Vem ska vi få reda på sanningen av då? Om inte av mammorna till de flickor i USA som har blivit allvarligt irreversibelt hjärnskadade och dödade av Gardasil.
Mammorna har lagt upp sidan för att varna andra och de kämpar för att läkemedelsbolagen ska dra in Gardasil.
En sak till, jag har försökt att skriva inlägg i vanliga tidningar på internet, men endera tas det bort efter nån sekund, tas inte med alls och jag blir blockerad. Är det yttrandefrihet, cencur eller vad? VAKNA!
‘Läkaren i medföljande länk uttrycker allt det jag känner och ärligt talat, jag tror inte att jag är dummare än dig eller någon annan’
Man bör inte tro på allt vad folk säger på videoklipp på internet, även om det råkar bekräfta ens egna virriga tankegångar. Och även om de som talar på klippen har läkarlegitimation. Det är nämligen riktigt förfärligt dumt; om du vill visa dig mindre dum, får du allt ta och hänvisa till vetenskapliga studier som bekräftar dina teser. Behåll du de där videoklippen för dig själv; jag är inte intresserad. Jag har sett och läst tillräckligt med pseudovetenskaplig smörja — mer än nog.
Ja, att inte vaccinera barn är makalöst dumt och ett risktagande som går ut över såväl barnen som alla människor i samhället. Så gör man bara inte. Oavsett drivlet man kan hitta på internetvideoklipp. Punkt.
‘Vem ska vi få reda på sanningen av då?’
Det spelar ingen roll av ‘vem’. Huvudsaken är metoden, inte personen. Vi kommer närmare sanningen genom att det görs vetenskapliga studier.
Vi får inte reda på sanningen av enskilda mammor som har fått för sig något.
‘En sak till, jag har försökt att skriva inlägg i vanliga tidningar på internet, men endera tas det bort efter nån sekund, tas inte med alls och jag blir blockerad. Är det yttrandefrihet, cencur eller vad? VAKNA!’
Du har bara yttrandefrihet i förhållande till staten, inte i förhållande till privata företag, som tidningar.
Tro mig, om du fortsätter posta idiotiska videoklipp eller att gapa om censur och yttrandefrihet, då ryker du fort som attan härifrån också.
Varför inte skaffa dig en egen blogg? Där kan du posta vad du vill. Eller starta en egen tidning. Där kan du skriva vad du vill.
Jag håller med om att det är virrigt, för jag såg inte förräns nu att du var författaren.
Den fina bilden över Antroposofernas Järna var det som fångade mig.
Du är formodligen en läkare eller någon slags akademiker, som inte har blivit lärd i skolan att använda din egen hjärna utan repeterar vad aukoriteter har sagt likt en papegoja.
Hur du tänker är ett resultat av de auktoriteter du råkat stöta på i livet.
Dina kunskaper kommer inte att hålla en närmare granskning och är tack och lov på väg att gå ut i datum.
Du verkar desssutom inte vara intresserad av någon vidare fortbildning heller.
Om många resonerar som du så förstår jag varför mänskligheten inte har kommit längre i sin utveckling, och dessutom håller på att förstöra både miljön och hälsan.
Undersköterskan
‘Du är formodligen en läkare eller någon slags akademiker, som inte har blivit lärd i skolan att använda din egen hjärna utan repeterar vad aukoriteter har sagt likt en papegoja.’
Ni andligt upplysta människor av alternativvärlden, ni är sannerligen alltid outsägligt trevliga att ha att göra med. Fulla av kärlek och respekt och ödmjukhet. Eller hur är det nu? Du kan nog det där lingot.
Fy fan, säger jag bara. Ert förakt för andra människor är illamåendeframkallande. Likaså er självgodhet. Och er idioti.
‘fortbildning’
Jag kallar inte pseudovetenskap, konspirationsteorier och videoklipp på internet för fortbildning. Jag har lite högre förväntningar än så.
‘Om många resonerar som du så förstår jag varför mänskligheten inte har kommit längre i sin utveckling’
Dito!
‘Jag håller med om att det är virrigt, för jag såg inte förräns nu att du var författaren.
Den fina bilden över Antroposofernas Järna var det som fångade mig.’
Jag som trodde det var blogginläggets innehåll, i synnerhet som du grävde upp ett så gammalt inlägg.
För övrigt är jag inte bara författaren, till såväl inlägget som kommentarerna, jag är också upphovsman till bilden (liksom de flesta andra bilder här). Det är mycket riktigt Ytter-Järna.
Det är onekligen intressanta artiklar från Mike Adams på http://www.Naturalnews.com
Den här handlar om just medicinsk forskning.
Du får nog göra som Samuel Hahnemans kriktiker som skulle hitta fel i hans forskning om Homeopatmediciner, men slutade som hängivna medarbetare.
http://www.naturalnews.com/031451_drug_trials_placebo_effect.html
I den här anmälan kan du granska lite forskning
http://bit.ly/fjg8EV
[Länk förkortad. Hädanefter raderar jag. /a]
Jag lämnar åt dig att forska om corrumptionen mellan läkemedelsindustrin och WHO.
WHO ändrade bara några månader innan “krigsrubrikerna” hösten 2009 kriterierna för pandemi. Erfarna forskar från Australien stod i tv och sa att de inte längre visste vad en pandemi var
http://www.skp.se/blogg/wp-content/uploads/2009/12/Mega-Corruption-Scandal-At-The-WHO.pdf
Här nedan är några få exempel av ett ännu så länge okänt antal skadade av svininfluensavaccinet.
Jag vill med stor övertygelse påstå att det är den vetenskap som du försvarar som är en conspiratorisk pseudovetenskap. Problemet är att du inte orkar med sanningen.
Förresten så hamnade jag på den här bloggen av en slump för att jag idag har beställt tid för att ta bort det första amalgamet ur mina tänder och ville läsa mer om det.
Det är “vetenskap och beprövad erfarenhet” att använda ett fullkomligt livsfarligt ämne att laga tänder med också. Är det inte dags att vakna?
Precis som “fluor ger starka tänder”. Det är bara det att det var ett smart och billigt sätt att bli av med avfallet från aluninium-tillverknings-industrin. Man lurade helt enkelt folk genom propaganda så att de kunde hälla det i dricksvattnet istället. Det var för dyrt med dumpning eller förvaring. FDA gick med på det (USA:s livsmedelsverk). Och vi använder det också.
http://folkvet.nu/2011/02/livet-efter-sprutan-vuxen-kvinna-fick-narkolepsi-av-pabdemrix/
http://www.sydostran.se/index.88429—1.html
‘Jag vill med stor övertygelse påstå att det är den vetenskap som du försvarar som är en conspiratorisk pseudovetenskap. Problemet är att du inte orkar med sanningen.’
Dito. Vad anledningen är kan jag bara spekulera i — du orkar inte med den, du förmår inte förstå den, et c. Jag vet inte. Men något är det sannerligen som gör att du trampar runt i träsket. Och överväger sådant här:
‘Förresten så hamnade jag på den här bloggen av en slump för att jag idag har beställt tid för att ta bort det första amalgamet ur mina tänder …’
Du är en vuxen människa. Om du vill kasta dina pengar på detta, står det dig fritt. Jag är mycket skeptisk till att dina problem, vilka de nu än är, beror på amalgam. Men ärligt talat bryr jag mig inte.
Ja, det var sannerligen en slump, för jag har nog inte skrivit särskilt mycket om amalgam. Om något alls. Jag har för övrigt själv amalgamlagningar. Och är vaccinerad mot både ditten och datten (som vuxen bestämmer jag nämligen själv; det hade jag inte möjlighet till som barn).
Du postar den ena mer absurda idén efter den andra — alla ivrigt framförda av den alternativmedicinska rörelse, som inte är något alternativ, om man ska ta ordet på allvar, till den sedvanliga medicinen. Jag tror inte att detta är rätt plats för det. Av mig har du inget att hämta — det du framför här är sedan länge debunkad dynga. Du kan säkert hitta en uppskattande publik någonstans, men jag hör inte dit.
Jag tycker att du ska besöka http://www.vof.se/. Och kasta det där folkvet.nu där det hör hemma — på internets avskrädeshög.
I varje fall hör inget av detta vansinne hemma på min blogg. Skaffa dig en egen om du vill predika dumheter, i all synnerhet farliga och skadliga sådana.
Jag är chockad att du inte förstår att amalgam är en av de giftigaste metaller som finns, och att det är formaldehyd, aliminium och tiomersal samt andra neurotoxiner i vacciner. I Pandemrix var det skvalen. Läste en forskare som skrev att det var extremt farligt och får bara användas på försöksdjur. Det är hälsosamt att äta men blir farligt när det kommer in i kroppen på en onaturlig väg. En injektion är en onaturlig väg. Skvalen kallades också för Adjuvans (adjuvare lat.=hjälpare) och det skrevs i bla Aftonbladet att den hjälper/triggar igång immunförsvaret. Det är bara det att immunförsvare oskadliggör inte bara det skvalen som injicerats utan till slut också det som ska finnas runt/i hjärnan och nervsystem.
Jag försökte stoppa det här vansinnet, med att gå till polischefen 4 ggr, jag sökte landstingsdirektören, jag gick till tidningen 3 ggr, jag pratade med vaccinationssamordnaren. Men tyvärr tror alla som du. Jag ber för att ingen mer ska bli sjuk än de jag har läst om. Jag ber för de som har blivit sjuka (är egentligen inte religiös)Tyvärr så har de ingen rätt till någon långvarig/riktig hjälp, det visar den här länken. USA sätter ribban för hur det här ska handhas i Sverige också är jag rädd.
http://www.naturalnews.com/031453_Supreme_Court_vaccinations.html
‘Jag är chockad att du inte förstår’
Jag är inte det minsta chockad över att du inte förstår. Ditt problem på den punkten verkar vara rätt generellt.
Jag förmodar att det är utsiktslöst att påminna dig om att Natural News inte tycks vara någon vidare källa för vederhäftig information.
Om du inte vill ha vaccinet, ta det inte. Det är ingen som tvingar dig. Om du blir överfallen och tvångsvaccinerad kan det vara ett polisärende. Annars inte.
“Jag är chockad att du inte förstår att amalgam är en av de giftigaste metaller som finns, och att det är formaldehyd, aliminium och tiomersal samt andra neurotoxiner i vacciner.”
Jag är chockad över den brist på grundläggande vetenskaplig kunskap som du uppvisar Eva. Jag trodde att undersköterskor hade viss medicinsk utbildning, men börjar tvivla på det.
Amalgam är inte en metall, det är en legering. En legering som dock innehåller metalliskt kvicksilver. Det man ska se upp med är dock jonkvicksilver och metylkvicksilver. Giftighet är en fråga om dos, de ämnen du radar upp är giftiga i stora doser, men ingår i så små mängder i vaccinet att det inte är farliga. Du får i dig mer kvicksilver genom att äta fisk än genom att bli vaccinerad.
Det är, som sagt, en fråga om mängd. Väldigt många ämnen är farliga i stora mängder. Ändå kan de göra nytta i små mängder. (Även alternativmediciner innehåller ämnen som är farliga i stora mängder. Detta bortsett från de homeopatiska preparaten, som inte har någon aktiv substans kvar alls.)
Det som däremot är farligt på riktigt är när människor med nedsatt immunförsvar — t ex de som genomgår cancerbehandling — riskerar att bli sjuka; och det är helt onödigt när det gäller sådana sjukdomar som vi i dag faktiskt kan förebygga.
Trots det ska man komma ihåg att det inte är någon som tvingar någon annan att ta vaccinationen (eller att behålla sina amalgamlagningar). Däremot tyckte Eva Mattsson tydligen att det var rätt av henne att försöka tvinga andra att avstå från vaccination — hon gick till och med till polischefen* för att stoppa vaccinet. Det tycker jag är en märklig inställning till andras frihet att skydda sig från onödiga sjukdomar.
*Det är ju givet att polischefen skulle ge blanka katten i Eva Mattssons 4 kontaktförsök (tack och lov har väl polischeferna i allmänhet förståndet intakt?). Men man får ju sig en tankeställare vad gäller polismyndighetens (och andra myndigheters) arbetsbörda och samhällets extra kostnader för att hantera dessa förbaskade, och totalt onödiga, dumheter.
Är det ingen av er som har läst på om skvalen?
‘Är det ingen av er som har läst på om skvalen?’
Det handlar om vad man läser också, vet du. Att du har läst mycket på kvackerihemsidor har vi redan förstått.
Ni är duktiga på detaljerna, men är totalt blinda för helheten.
Ni ser träden men inte skogen.
Varför får så många diagnosen narkolepsi nu?
Hur många hundra procents ökning är det efter hösten 2009?
Alla som jag har läst om har inga tvivel, de vet att de blev sjuka efter att ha tagit svininfluensavaccinet.
Har de också bara fått för sig nåt?
Inga människor man ska lyssna på enligt erat resonemang.
Och du tycks varken se träden eller skogen.
Det är tyvärr den vanliga sjukvården som i botten är corrumperad avancerat kvacksalveri.
Ni har inte blivit lärda att tänka kritiskt utan blint slukat allt vad auktoriteterna har valt att sätta framför näsan på er.
Det sägs att det är bara pengar som styr, men jag skulle vilja säga att det är de som HAR pengarna som styr.
De som styr har haft inflytande i utbildningsystemen och de vill sälja mediciner och tjäna pengar. Och det får dom för har man en gång börjat medicinera så blir man aldrig frisk, sen får ni blinda säga vad ni vill.
‘Ni har inte blivit lärda att tänka kritiskt’
Jodå, det är därför jag vet att du är ute och cyklar. För att gå på blindspåret du själv tog upp: du cyklar blind omkring i den där skogen med alla träden, och ser varken träd eller skog.
Det tycks mig för övrigt som om du blint slukar en förfärlig massa dravel som youtube & diverse ovederhäftiga internetsidor serverar framför din näsa. Du kanske skulle ta och läsa en bok om kritiskt tänkande, innan du läxar upp andra? Får jag föreslå denna:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137135880
Till er som har kommenterat detta!
Jag gar pa Poppius journalist skola, grundkurs for journalistiskt skrivande och ska skriva om amalganets paverkan pa manniskor och soker personer med erfarenhet antingen som patient eller som forskare, lakare, tandlakare, for intervju om detta amne!
Jag kan nas pa email> mariegrusell@hotmail.com eller telefonnummer> 073 551 08 40
Jag har inte sett Eva Mattsson här på bloggen sedan hon kommenterade den här tråden den 25 februari, men med lite tur läser hon! Det var nog mest hon som var amalgamtossig. Sedan misstänker jag att hennes problem inte orsakas av amalgamet, men det är ju en annan femma.
Angående amalgamets påverkan på människor så låter det som du behöver en forskare eller läkare som kan detta. Det finns ju, som du säkert redan märkt, en hel del människor som lastar amalgamet för symptom som inte har med amalgam att göra.
Kanske har du ratt kanske inte. Fakta ar det som jag vill se.
Ja, då är nog inte Eva Mattsson rätt person. Inte jag heller. Fråga en forskare, vettja.