önsketänkandets kuliss framför verkligheten

Skrattar mig halvt fördärvad åt detta! Avnjut den lilla godbiten: ‘Arbetslöshet, missbruk, kriminalitet, självskadebeteenden och ångest lyser med sin frånvaro bland Waldorfelever.’ Ännu bättre är nästan den efterföljande kommentaren som instämmer: ‘Detta är ett faktum!’

Belägg? Någon?

Jag utgår från att Waldorflärarhögskolegruppens entusiaster inte egentligen vill höra talas om waldorfelever som har ångest i waldorfskolan. Annars kunde jag säga något om det. Men det har jag ju gjort tusen och fler gånger.

Tyvärr vet jag att alla dessa problem förekommer hos waldorfelever. Och varför skulle de inte göra det? Särskilt som problemen i fråga inte bara handlar om skolmiljö, utan att de även påverkas av andra faktorer. Men naturligtvis är skolan en del. Och det som stör mig är att i waldorfskoleentusiasters värld är det bara en sorts waldorfelever som räknas. Annars skulle de aldrig kunna komma med bisarra påståenden om att den ena eller den andra negativa faktorn ‘lyser med sin frånvaro’ i waldorfelevernas liv.

Det positiva är väl kanske att kommentarsskribenten får visst hälsosamt mothugg till och med av waldorfanhängare. Men det är väl knappast något att jubla över när det handlar om ett så pass absurdt och uppenbart vansinnigt påstående. Det snubblar liksom fatalt över sin egen orimlighet.

______

Addendum: kommentarsskribenten, vars inlägg inspirerade den här bloggposten, håller inte med dem som invände. Eller, jo, kanske, men det är inte waldorfs fel att problembarnen i waldorf är problembarn, så om dessa problem finns hos elever som gått i waldorf så är det inte waldorfs fel. Om de däremot finns hos elever som gått i andra skolor så är skolornas fel och inte elevernas. Ungefär så tror jag uppföljningskommentaren är att tolka.

About these ads

2 comments

  1. Mats Pertoft motionerade för inte så länge sedan om att friskolor skulle få använda resurser som är öronmärkta till skolhälsovård friare. Det kanske inte behövs någon skolhälsovård alls om alla som går på Waldorfskolor är glada och sunda? Och varför skulle de behöva ödsla pengar på problem som är någon annans fel ;-) Snälla Riksdagen, Skolverket och Socialstyrelsen, om det är någon skolform som behöver hårdbevakas när det gäller elevernas hälsa, så är det Waldorf! Ökad risk för sjukdomar där andra oftare skyddas av vaccinering, eurytmi istället för skolhälsovård, problemförnekande … Fast det gläder mig att skribenten fick mothugg!

  2. Han tänkte väl på intressanta inslag som ‘elevstudier’. Där kollegium och ibland skolläkare samlas för att ‘studera’ eller meditera över en elevs problem. Och eurytmi då. Som får så många barn att må bra och bli glada och nöjda och fria och ångestfria och botar närsynthet och hålfot och dumhet och…. eh.

    Fast inga hälsovårdsåtgärder borde behövas om waldorfskolor bara tog emot barn från mentalt och fysiskt friska och sunda antroposofiska familjer snarare än att fungera som kommunal människosoptipp… hahaha! Jojo. Visst.

    (Återigen framhåller jag att man inte skulle bli kommunal soptipp om man var attraktiv nog att locka familjer som frivilligt söker sig dit för att de vill ha det inte för att de mer eller mindre måste p g a kommunala misslyckanden. Platserna skulle vara fulla! Och varför är de inte det? För att waldorf inte är bra nog och inte förmår bättra sig.)

    Hur kan waldorfskolan någonsin komma till rätta med det som inte fungerar när man har en sådan här verklighetsuppfattning?

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 767 other followers