biodynamiskt

För den händelse att någon av mina bloggläsare, mot förmodan (verkligen mot förmodan!), missat Anders Öhmans referat av Rudolf Steiners jordbruksföredrag, kan det läsas här. (Finns även uppstyckat i kapitelavsnitt på Humanistbloggen.)

Dessutom berörde radioprogrammet Övernaturligt biodynamisk odling härom dagen. Det handlade därutöver om tankeläsande stortroll som jagade efter en övernaturligt begåvad bilförares fordon. I övrigt innehöll programmet lite väl mycket bludder om, bland annat, hur man kan locka till sig kossor. Programmet väckte, vad jag förstått, lite förtret bland biodynamiska entusiaster, som inte väntat sig en så negativ vinkel på ämnet. Och så de tramsiga trollen, som smittade av sig som en löjeväckande krydda. Lyssna här.

Har ni för resten tänkt  på (jag tänkte på detta, på förekommen anledning, senast i går morse) att Arlas lastbilar pryds av ett gigantiskt fotografi av behornade kossor på än vacker äng. Jag trodde inte att Arlabönder — i allmänhet — lät korna behålla sina horn (det anses väl till och med, i vanlig kohållning, vara ohälsosamt för korna). Å andra sidan har väl många kor kanske inte tillgång till vackra, dimhöljda ängar, utan lever sina liv inomhus, vilket inte heller riktigt stämmer med intrycket som skapas med lastbilarnas utsmyckning.

(På bilden: biodynamiska vinrankor.)

4 comments

  1. Tack för länkning.
    För övrigt finns det inga biodynamiska vinrankor. ;)

  2. Men det är väl ändå dåligt! Nå, de lär ha odlats med hjälp av kohorn i alla fall, det är ju huvudsaken för det biodynamiska slutresultatet!

  3. Ursäkta att jag var lite pätimetrig där. ;)

  4. Nej nej, det är mycket bra! Jag har faktiskt läst något om det där någon gång för evigheter sedan, men glömt bort vad det handlade om…

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 766 other followers