böcker om hilma af klint

Jag har läst — eller i fallet med en av författarna: försökt läsa — några böcker om Hilma af Klint, och tänkte här omnämna dem väldigt kortfattat, då ju ämnet är aktuellt (och biblioteket är oförskämt nog att vilja ha böckerna tillbaka!). Jag ska börja med en som jag utan tvekan kan rekommendera, nämligen Åke Fants bok Hilma af Klint: ockult målarinna och abstrakt pionjär.

afklint

Åke Fant var liksom Hilma af Klint antroposof. Det förekommer bland hennes influenser också andra idéer, sådana som har litet eller inget med antroposofi att göra. Bland annat var hon intresserad av spirtistiska idéer, vilka inte togs upp av antroposofin, men som var viktiga särskilt för tilkomsten av de tidiga abstrakta verken. Fant förmår dock mycket väl förklara af Klints märkliga texter och hennes förklaringar till sitt konstnärliga verk ur ett antroposofiska perspektiv, vilket är en given fördel; han är även saklig (ursäkta, nu använde jag själv det ordet) och lagom distanserad till antroposofin. Vad jag särskilt uppskattar med Fants bok är att han inte — i något new ageigt allting-är-lika-sant-anda (naturligtvis inte… det hade varit katastrofalt) — automatiskt köper af Klints egna förklaringar (till exempel att hennes uppdrag skulle kommit från och genomförts av diverse högre väsen i stort sett utan hennes egen medverkan), utan han framför i stället alternativa förklaringar till hur dessa hennes föreställningar kring hennes konsts tillblivelse kan ha uppkommit. Dock tycker jag att det haltar lite när han ska hantera hennes påstådda ‘prekognition’, men det avsnittet utgör en så liten del av hans bok. Boken innehåller även stora och fina bilder ur af Klints verk. Om det är någon bok som är värd att läsa inför den kommande utställningen på Moderna, är det förmodligen Fants.

Enheten bortom mångfalden är en bok i två delar. Den första delen (‘Mellan abstraktion och esoterism’) är skriven av Anna Maria Svensson. Den rekommenderar jag också gärna. Svensson skriver om esoterismen, spiritismen och teosofin och af Klints förhållande till dessa yttringar, till exempel intressant om hur grunddrag i esoterismen kommer till uttryck i hennes verk. Hon går dessutom igenom några av af Klints bildserier mer noggrant. Fascinerande läsning.

Personligen har jag dock betydligt svårare för bokens andra del, som är skriven av Gurli Lindén. Hon har även skrivit Vägen till templet. Lindén tar i bägge böckerna sin utgångspunkt i Hilma af Klints egna anteckningar. Men av de sidor jag över huvud taget mäktat med att läsa får jag intrycket att Hilma af Klint nästan försvinner i Lindéns egna högtravande nonsens; af Klint liksom drunknar i någon annans tämligen outhärdliga flummerier, vilket är oerhört synd. Samtidigt är af Klints anteckningar såpass svårgenomträngliga att de nästan kräver att publiceras kommenterade, men kommentarerna skulle ju i bästa fall vara av den arten att de hjälper läsaren. Det blir inte riktigt så när den som kommenterar tar alla af Klints påståenden som bokstavlig sanning och till dem adderar sina egna poetiska fantasier, absurditeter och vilda spekulationer; det är som om Lindén helt saknar distans till såväl Hilma af Klint som till sig själv, med resultatet att alltihop blir en gröt av konstigheter. Jag antar att texterna ska var meningsfulla och personliga, men de irriterar mig bara, i all synnerhet när jag känner att af Klint försvinner för att Lindén inte tycks förmå att i någon mån separera sig själv från det hon skriver om. Jag slutade ganska snart att läsa, och jag inser att det gränsar till fräckhet att alls uttala mig om Lindéns böcker efter att ha läst så lite. Men jag gör det ändå. Fants bok och Svenssons text är avgjort mer läsvärda. Möjligen har Lindéns böcker ett värde om man vill bekanta sig med af Klints anteckningar, som så vitt jag vet inte finns publicerade i den omfattningen i någon annan form.

*

Åke Fants bok nämns i den här artikeln i SvD. Hilma af Klint-utställningen på Moderna Museet öppnar på lördag!

5 comments

  1. […] mentioned it, and her, a while ago. I also recently wrote  (in Swedish) about a couple of books about her. There has been some media coverage lately. […]

  2. Om Hilma af Klint ”En démystifikation av en svensk amazon” av Frédéric Iriarte Konstnär.

    Som konstnär intresserar mig särskilt hennes bildkomposition som är skickligt genomförd, en väl gestaltad balans.

    Här kommer en spontan, lyrisk reaktion på vad ni har skrivit på som jag anser att inte har behandlat och som går vid sidan av det som är viktigt i Hilma af Klints verk.

    Jag har varit fascinerad av hennes verk, sedan jag upptäckte dem när jag flyttade till JÄRNA. Jag upplever varje gång något nytt i innehåll och djupet i hennes verk och koncept.

    Hon är onekligen en pionjär i abstrakt måleri men dessutom en sann konstnär där helheten av intryck och kunskap samverkar i tid och rum, utanför det trendiga etablissemanget med äkthet och mod, styrka och övertygelse.

    Men jag vill också démystifiera hennes arbeten och bortförklara de gömda eller osannolika suspekta aspekter och spekulationer som inte alla förstår och som kanske hon har inte förstått själv då starkt driven av sin intuition, men som för mig verkar självklar och konkret och helt förklarlig och tyder på hög intelligens och empati.

    I Hilma af Klint verk finns olika lager av medvetande och intuition, kunskap och experiment, provokation och gömda budskap.

    En beräknad värld. Det skulle behövas en manual för att läsa hennes verk i sin helhet………

    Läs mer på

    http://fredericiriarte.wordpress.com/2013/03/08/om-hilma-af-klint-en-demystifikation-av-en-svensk-amazon-av-frederic-iriarte-konstnar/

  3. ‘Men jag vill också démystifiera hennes arbeten och bortförklara de gömda eller osannolika suspekta aspekter och spekulationer som inte alla förstår och som kanske hon har inte förstått själv då starkt driven av sin intuition, men som för mig verkar självklar och konkret och helt förklarlig och tyder på hög intelligens och empati.’

    Detta är för mig en fullständigt obegriplig intention. Demystifiera en mystiker? Bortförklara ‘suspekta aspekter’ som konstärinnan själv velat lägga in? Bortförklara — för att ‘inte alla förstår’? Och varför sätta sig över vad af Klint själv förstått? (Hur går det ihop med att tala om hennes ‘intelligens’? Hon kanske inte förstod själv, så vi måste bortförklara saker? Men hon var intelligent?) Hon valde sina mystiska och ockulta intressen. Och förefaller driven av betydligt mer än intuition — oavsett om du avser begreppets ‘vanliga’ mening eller en mer antroposofisk. Vad detta har med någon osedvanlgigt högt utvecklad ‘empati’ vet jag inte heller, bara att empati är ett ord man gärna lägger in i alla sammanhang — för att visa, jag vet inte vad, att man är vänligt inställd till någon man… kanske inte begriper? Det är liksom vackert att kalla någon emaptisk, särskilt om konstnären är en kvinna. Då vill man ju gärna liksom ta udden av den där intelligensen, som annars vore lite skrämmande, om jag får våga mig på en amatörmässig analys.

    (Angående ditt ‘Läs mer på’ kan jag för läsarnas skull redan nu påpeka att det inte finns något mer att läsa. Fréderic har bara klistrat in sitt eget blogginlägg — i fulltext — som kommentar på här och troligen på andra bloggar, utan att bemöda sig om att beröra något i det inlägg han kommenterar. Något som gränsar till spam, med andra ord. Inte så kul. Knappast uppskattat. Men tomt och högtravande bludder är ju ett spännande fenomen, så det fick slippa igenom.)

  4. Jag är besviken att du har missförståd min intention.
    Det verkar som du har inte äns lässt hella artikel i sin hellhet som finns på Svenska Konstnären och Magasin1 webbsidan med bilder och förtydligande.
    Jag säkerligen inte ha ordet som mitt bästa verktygg med en strak driven kreativ känsla som jag kunde inte styrra över Hilma af Klint verk.
    För mig konsten är det väsentliga och att allt annan förklaring är bara strunt.
    Min intention var inledda ett samtal och inte starta ett bokstavligt amazon krig.
    God forsättning med din destruktiva arbete.
    Då mitt intresse för ditt blogg slutar här och nu.

  5. Tyvärr är det ju så att motpartens möjlighet att förstå din intention är avhängande av din förmåga att förklara den.

    Apropå destruktivt är det ju svårt att finna ett mer destruktivt sätt att närma sig ett konstnärsskap än med intentionen att ‘bortförklara’ sådant som av någon anledning inte passar en, andras förståelse eller vår tid eller vad det nu vara månde.

    Eftersom ditt intresse för min.blogg verkar rätt grunt — du har, som sagt, inte kommenterat mitt inlägg om Hilma (varken detta eller något annat) — hade jag inte precis några förhoppningar om ditt vidare intresse, så det blir nog bäst så.

    Och du får ursäkta — jag *är inte* tankeläsare. Du länkade till en bloggpost. Den är identisk med din kommentar här. Vad du skrivit någon annanstans känner jag inte till. Tycker det är en lite märklig förväntning att jag skulle leta upp och ta mig an det efter att ha fått en bloggkommentar. Jag menar, du själv är ju inte intresserad av det jag skrivit — men du förväntar dig ett brinnande intresse från mig? För dina uppenbarligen dåligt uttryckta intentioner?

    Jag läser förvisso med glädje vad kunniga människor skriver om Hilma, men är ärligt talat mindre intresserad av någon tjomme som vill ‘bortförklara’ henne.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 768 other followers