kohorn!

Så här skriver Svenska Dagbladets nye vinskribent, Mikael Mölstad, i dag:

Min plan är inte att skriva spaltmeter om hur du ska hålla i glaset när du provar vin utan kanske mer om just det där vinglaset som lyfter aromen på en Chateuneuf-du-Pape – och inget annat vin. Jag ska heller inte skriva så mycket om hur du ska smacka och smaka på din Chateau Margaux – men det kanske blir några skojiga rader om att bordeaux är den senaste trenden på läppstift. När det gäller färgen vill säga.

Jag har inga direkta planer på att skriva om hur vin odlas, det finns det många bra böcker som förklarar. Däremot kanske jag berättar om hur nedgrävda kohorn gör vissa vinodlare lyckliga.

Ja, ja, ja!! Gör det! Jag väntar med spänning. Nu kan man kanske fråga sig om nedgrävda kohorn i sig gör någon lyckligare. Lycka var heller aldrig tanken med kohornen, utan att samla magiska krafter. (Kohornen på bilden är inte nedgrävda, ty de sitter fast på en livslevande ko, som betar på Norra Djurgården.)

One thought on “kohorn!

  1. Apropå detta: https://zooey.wordpress.com/2010/12/23/lakepedagogisk-kurs-20102011/. SvDs matskribent Mats Eric Nilsson i dag i tidningen (helt ovärdigt ett eget blogginlägg):

    ‘Så allt fler talar idag istället om naturliga viner. Som har jäst av egen kraft, har en ytterst liten andel svavel och som inte har filtrerats eftersom denna process anses påverka smaken.

    ‘Någon certifiering finns ännu inte för dessa viner så det är ännu ganska svåra att hitta. De gömmer sig dock i Systembolagets beställningssortiment – en del av dem är biodynamiska – och finns på vinlistan hos riktigt ambitiösa krogar.’ [Min fetstil!]

    Naturligt var ordet ;-)

    http://www.svd.se/mathalsa/matkultur/tillsatser-i-vin_5915427.svd

Comments are closed.