munter syn

Antroposofer ger ibland uttryck för en så upplyftande syn på andra människor.

… de allra flesta människor lever med ett stort hål i sina själar. De har en så enormt stor brist av något – och de vet inte vad! Fyll det med nåt! Skrik! Oväsen!Bajs och kiss!Porr! Våld! Vad som helst, bara det känns, och det ordentligt.

Nå, det här låter ju riktigt muntert. Inte vet jag vad antroposofer umgås med för folk. Tydligen fel folk. Var finner man människor som förgyller sina liv med ‘Skrik! Oväsen!Bajs och kiss!Porr! Våld!’ undrar jag. Jag vet ärligt talat inte, men misstänker nu att det snarare är i idylliska Järna än här på det syndiga Ladugårdslandet. Här är de allra flesta sofistikerade och använder toaletten för kiss och bajs; behov som väl, återigen av de allra flesta, betraktas som högst privata snarare än som kulturella uttryck. Vad porr, våld, skrik och oväsen beträffar så så går väl meningarna i sär förmodar jag, men att dessa företeelser skulle vara särdeles populära eller nöjen som omfattas av de allra flesta, det kan väl ändå inte vara annat än en grav missbedömning?

Herregud vem bryr sig om ett litet vackert landskap numera.

Massor av riktiga människor bryr sig mycket om vackra landskap! Kanske är det dags att göra en utflykt i den där icke-antroposofiska verkligheten någon gång?*

Är det den sanna visheten om människan — antroposofin — som ger upphov till en sådan här beklaglig människosyn? De ‘allra flesta människor’ har hål i själen och fyller det med ‘Skrik! Oväsen!Bajs och kiss!Porr! Våld!’, alltså. (Själv brukar jag fylla textstycken med mellanslag efter utropstecken. Men det är ju jag det. Bara en sidoanmärkning.) Jag föreställer mig livligt att antroposofer sitter och berättar otroligt puckade horror-stories på bajsvåldsporrstema om hur det går till där ute bland den spirituellt fattiga pöblen. Och vid den tanken undrar jag vem det egentligen är som har ett hål i själen och som väljer att fylla det hålet med värsta sortens, människoföraktande dumheter.

Ibland är den enda vettiga frågan: var får ni allt ifrån?

__

* Det slog mig sedan att antroposofer kanske har gått fel, och tagit dörren in till dass i stället för dörren ut i verkligheten? Det skulle ju förklara ett och annat… Om än något bristfälligt.

PS: Här i storstan finns det massor av konstgallerier och -museer som inte visar kiss och bajs! Bara ett tips i all välmening!

5 thoughts on “munter syn

  1. De kanaliserade naturväsendena har förstås sin syn på saken:
    http://blogg.ljungquist.org/archives/3332/comment-page-1#comment-2739

    Själv har jag kanaliserat andeväsendet som finns i min pelargon. H*n vill meddela att hat, ondska, fulhet och dumhet uppstår när folk tappar kontakten med verkligheten och i stället lever i en liten bubbla av inbillad perfektion. Och när de sitter däri, så fantiserar de ihop både det ena och det andra om andra människor, och rätt vad det är tycker de att alla andra utom de själva har förlorat sitt människovärde…

    Eller, för resten, det var inte min pelargonande som kom på det där. Det var jag.

  2. Pelargonanden är lite sur på mig för jag har glömt att vattna pelargonen. De hänger ihop liksom. Som tur är var det inte så varmt i dag så den sammangagna själsligt-andligt-pelargonliga entiteten har nog överlevt.

Comments are closed.