sinnrikt och högst användbart

Birro-generatorn och postmodernism-generatorn och liknande goda initiativ påminde mig just om en gammal fin struntgenerator — antroprat! Den ser lite förhistorisk ut, men tänk på att den varit med ett tag. Antroprat är en lysande innovation, för att inte tala om nyttig:

Genom databehandling av innehållet i en större mängd antroposofiska föredrag, gruppaftnar, artiklar och medarbetarmöten har AntroPrat kunnat förverkligas.
Genom en sinnrik slumpmässig mekanism skapar AntroPrat fraser med antroposofisk inriktning, färdiga att klistra in i din ordbehandlare.
AntroPrat möjliggör ett vidgat medvetande

Gå nu genast och hjälp några antroposofiska fraser att inkarnera.

5 thoughts on “sinnrikt och högst användbart

  1. Det som är extra roligt är att den är utvecklad av en antroposof för säkert närmare tio år sedan som har en utpräglad förmåga att skilja på Schein & Sein

  2. Det står 2004 på sidan.

    Det fina är att man kan ändra stil på generatorn — den ‘skrivmaskiniga’ är lättläst, för man slipper scrolla i någon box bland de genererade resultaten.

    Ja, den är alltså utvecklad av en antroposof, som jag väl inte tror man kan beskylla för hyckleri. Om jag inte har fel arbetar han med datagrejer, och inte som waldorflärare ;-)

  3. Den publicerades 1 december 2002 (skapad utifrån en tidigare offline-version), sen har jag utökat ordförrådet ett par gånger fram till 2004. Hade nästan glömt bort den, kul att du hittade den Alicia!
    Efter tio år i Järna var jag tämligen trött på olika fraser som man fick höra till leda. Det fanns ett uppenbart behov av en skrattspegel!
    På den tiden arbetade jag med översättning samt redigering av gamla översättningar, främst av Steiner-texter. Vet inte om ni tänkt på frasernas fokus på yrken (såg just att översättare finns med också)? Sedan några år jobbar jag med datagrejer.

  4. Den är underbart rolig! Jag har för mig att jag fick tipset om den på Vetenskap & folkbildnings forum för några år sedan.

    Noterade det med yrkes- och personkategorierna faktiskt men tänkte att det var ett sätt att ordna med lämpliga subjekt att bygga meningarna kring. Men vid närmare eftertanke är det ju inte en nödvändig konstruktion.

    Antroposofer har ju ibland, märker den som läser ett och annat antroposofiskt dokument, ett alldeles eget sätt att klä upp (ibland ruggigt triviala dessutom) utsagor i en pompös antroposofisk språkskrud. Och ibland får man intrycket att det är just så där random. Fastän det är på riktigt.

Comments are closed.