‘friskolor som har en egen pedagogisk agenda må tolereras’

Ulf Ärnström skrev en kommentar om Sven-Eric Liedmans debattartikel i Dagens Nyheter i dag. Jag tycker att hans kommentar är värd att plocka upp som ett eget inlägg. Ulf skriver:

Sven-Erik Liedman, en av de mest respekterade akademiker som offentligt stödjer Waldorfskolornas krav, skriver om den finska skolan idag på DN.

http://bit.ly/wIaKa8

Det är en mycket klok analys Liedman gör. En faktor han missar är att socialdemokraterna (förutom kommunaliseringen) genomdrev en akademisering av lärarutbildningen. Numera har professorer, t.ex. i matematik, makt över hur små barn skall lära sig matte osv. Det var ett annat och möjligen väsentligt skäl till att yrkesidentiteten som lärare urholkats.

Mitt något intuitiva intryck av artikeln är att den svenska skolan har haft en närmast osannolik otur. I ett slags politiskt “än slank hon dit, och än slank hon dit” där partierna turats om med att riva ner det Axel Oxenstierna på 1600-talet och folkskolan 1842 byggde upp. En skola som väckte internationell avund. Nu har partierna med ett slags knytkalas av missgrepp försatt skolan i ett läge som verkar rätt svårt att ta sig ur. Både för skolan och för politikerna.

Har nu detta något med Waldorf att göra? Ja på så sätt att den yttre bild man ger av sin pedagogik och sina drivkrafter måste vara rena paradiset för tänkare som Liedman. Det är väl därför han skriver: “Friskolor som har en egen pedagogisk agenda må tolereras.” Det är på många sätt ett mycket märkligt påstående. Vad gör Liedholm om någon debattör kommer på honom med att stödja en pedagogisk agenda vars praktik får den vanliga kommunala svenska skolan att framstå som ett himmelrike av kreativitet, resultat och bildning?

7 thoughts on “‘friskolor som har en egen pedagogisk agenda må tolereras’

  1. Ber om ursäkt för felstavningen av efternamnet ovan, jag blandar av någon anledning ihop det med en legendarisk fotbollsspelare ;-).

    Liedmans artikel har fått ganska sansade kommentarer och båda lärarfacken skriver uppskattande om honom och även om hans bok Hets! Lärarnas Nyheter har en trevlig intervju med honom här: http://bit.ly/fKZjpu (kattöverkänsliga läsare varnas) Jag har ärligt talat svårt att tro att han, med sin höga värdering av reflektion och kritiskt tänkande, skulle vilja förknippas med waldorfskolornas dolda läroplan. Eller med antroposofins rasmystik. Om han visste vad det handlade om. Han är ju inte den ende som vilseletts av Waldorfs framgångsrika varumärke.

    För honom är möjligen sådant en detalj, i förhållande till den bredare bild han målar upp, där den svenska skolpolitiken är oroande samstämmig med internationella trender. Som tycks stressa alla utom de finska lärarna som lugnt jobbar vidare …

    Annars väntar flera kommentatorer förtjust på en replik från Jan Björklund, som dock för ögonblicket befinner sig i ett mer konkret handgemäng med israeliska bosättare ;-)

  2. ‘Lärarnas Nyheter har en trevlig intervju med honom här: http://bit.ly/fKZjpu (kattöverkänsliga läsare varnas)’

    Hu. Ruggigt. Inte alls oväntat att han gillar katter också, inte alls…

    I den intervjun pekar han ju, för sin egen del, på betydelsen av att han själv, som ung, fick göra ett val. Att motivationen kom i och med det. För mig är det motsatsen till waldorf, där alla ska göra exakt samma sak hela tiden, alla ska vara likadana (vilket förmodligen inte stör majoriteten av elever som kan anpassa sig till hur man ska vara… man ska uppskatta att spela flöjt i stället för att läsa, osv).

    (Ah! Liedholm — det missade jag helt… Däremot såg jag att du stavade honom Erik i stället för Eric, så därför var jag noga med att skriva ut hela namnet i min inledning. Kollade till och med upp stavningen!)

    Jag har fortfarande inte lyckats begripa vad Björklund pysslade med där… måste råkat hoppa det i nyhetsflödet. Det har liksom seglat förbi i mitt medvetandes periferi. Och jag reflekterade liksom: vad gör en skolminister där. Och sedan försvann det.

  3. Även New York Review of Books har uppmärksammat samma studie som Sven-Eric Liedman:

    http://www.nybooks.com/articles/archives/2012/mar/08/schools-we-can-envy/

    Man noterar bl.a. att Bill Gates tydligen sällat sig till dem som lanserar mera testning och friare marknadskrafter som skolans framtid. Men;

    “Even the corporate reformers admire Finland, apparently not recognizing that Finland disproves every part of their agenda.”

    Det kanske är dags att skippa Windows och satsa på Linux. Det finska operativsystemet ;-)

  4. Intressant.

    Bill Gates stiftelse donerade för övrigt pengar till något waldorfgrejs någon gång, har jag för mig. Som lustig sidoanekdot.

    Såg för resten i dag ett nyhetsbrev från en waldorfskola. Där lästes Liedmans bok i kollegiet. Kanske bättre än enbart Steiner-lektyr i a f. (Dessutom har man iPads. Vet inte vad jag ska tro… http://sophiaskolan.se/manadsbrev-mars/)

    Jag skippade windows för många år sedan och har kört Linux sedan dess! Det är nog 5 år nu, minst.

  5. Sven-Eric Liedman blev tyvärr tvungen att svara själv på sin artikel, ifall jag inte missat något. Se http://bit.ly/wMFPIH Skolministern håller sig klokt nog borta från konfrontationer med äldre pedagoger som utstrålar förtroende och kreativitet. Liedman själv fortsätter kritiken, och påtalar att en Montessori-skola i Göteborg ska läggas ned. Se: http://bit.ly/wi41iE Ett av skälen är konkurrensen från andra friskolor. Hur många av dem som är vinstdrivande känner jag inte till. Om man vill driva linjen att man ska stoppa sådana tror jag dock att Waldorfskolorna kan bli en black om foten …

  6. Det är ju utmärkt om andra friskolor stoppas då slipper ju waldorfskolorna konkurrensen! ;-) Men konsekvenserna av en sådan linje är förstås oförutsägbara.

Comments are closed.