mässling i järna

Det är väl kanske inte direkt förvånande att mässlingen bryter ut just i Järna (massor av medier kör samma nyhet i närmast identisk form). Enligt lokaltidningen varnar läkare för epidemi (i en artikel som bara finns i pappersversionen). Anledningen till att en potentiell epidemi inte förvånar är denna. Dagens Medicin är lite mer utförlig i sin rapportering, där man refererar lokaltidningen; antroposofins betydelse i sammanhanget nämns. En husläkare från Vidarkliniken svarar, på frågan om man bör vaccinera:

– Det var en kuggfråga. Jag är inte BVC-läkare där den typen av förebyggande frågeställning blir aktuell.

Vidarkliniken har ingen BVC längre! De familjer som vill fortsätta gå till Vidarkliniken besöker ju deras husläkarmottagning, så naturligtvis måste det förekomma en hel del barn där! Och Vidarkliniken hade ingen BVC förra våren heller, och då la man ändå ut råd om mässlingsbehandling på hemsidan. De råden var specifikt riktade mot föräldrar. (Läs mer om Vidarklinikens mässlingsråd här.) Och någon kuggfråga är det väl ändå inte. Det spelar kanske mindre roll, men slingrandet är osympatiskt.

 

10 thoughts on “mässling i järna

  1. Hej! Jag tillhör en av familjerna som fått påhälsning av mässling. Jag känner dessutom alla utom en av de som fått det. Ingen av oss är antroposof. Inte heller han som jag inte personligen känner, men har hört att han inte heller är det. Vi bor egentligen på andra sidan Järna sett från antroposofernas håll.
    Det förekommer en massa spekulationer i media just nu, Inte ens SVT lyckades hålla sig sakliga. Man bara antar att vi är antroposofer.

    Jag tycker dock det är väldigt skönt att vi har dem här för nu när vi fått mässling i familjen så har vi kunnat få väldigt god hjälp med att underlätta förloppet.
    De flesta av oss är dock inte listade på Vidarkliniken utan Järna vårdcentral. Så det är egentligen deras fel allting. Skojar bara lite, men allvarligt, varför får Vidarkliniken skulden?

  2. Intressant! Tack för det.

    Problemet är dock att mässlingen i Järna… ja, där finns många ovaccinerade. Om det är någonstans som mässlingen kan spridas, om någon för in sjukdomen, så är det ju i Järna. Det är ju verkligen ohyggligt smittsamt och det är väl bara — för oss som inte är så imponerade av att människor avstår från vaccin — att glädjas åt att dina barn då möjligen inte går i waldorfskola utan i vanlig skola där de flesta andra barn är vaccinerade och spridningen därför kan hejdas mer effektivt.

    För min del lägger jag skulden — om nu skuld är ett lämpligt ord i sammanhanget — på de antroposofiska föreställningar som säger att det är gott för människans utveckling att genomgå mässlingen och andra barnsjukdomar; föreställningar som gör att man i allt för hög grad negligerar riskerna. Vidarklinikens mässlingsråd (de som diskuterats i media tidigare), t ex, är ju bara en del i detta.

    (Just med tanke på den diskussionen är jag förstås nyfiken på vilken hjälp och möjligen vilka råd du fått från antroposofiskt håll — om du har lust att berätta!)

  3. … men, en fundering jag har… det är ju ganska många människor som rör sig i den antroposofiska miljön, sätter sina barn i waldorfskolor, finner antroposofiska medicinska råd värdefulla, gillar livsstilen, och så vidare, utan att för den skull kalla sig antroposofer.

    (Det finns för katten människor som ansluter sig till stora delar av antroposofin, ‘lever antroposofiskt’, et c, utan att vilja benämna sig själva antroposofer. — Så jag undrar ju vad vi talar om här!)

  4. Hej först vill jag bara tacka för en mycket spännande blogg sen måste jag bara kommentera mia’à inlägg. Jag vet inte vem du är men fakta är att någon smittad har gått på Örjanskolan som är en waldorfskola. Det har även spridit sig i skogsbrynsbyn som kanske inte är antroposofisk men där det finns många människor som omfamnar stora delar av antroposofin. Det diskuteras även flitigt över hela Järna och alla vaccinmotståndte hänvisar till Jackie S studier.

  5. Tack för det!

    Ja skogsbrynsbyn är väl en läkepedagogisk verksamhet om jag inte minns fel. Definitivt antroposofisk… Och Örjanskolan är waldorf; skulle inte förvåna om det är den waldorfskola som har lägst andel vaccinerade elever av alla…

  6. Råd till antroposofiska läkare:

    Läs Roald Dahls skildring av när han sitter vid sin dotters dödsbädd. Innan Du använder den auktoritet och det förtroende som samhället ger Dig till att praktisera Dina egna andliga/religiösa ideer om mässling,

    http://bit.ly/lod4LG

    Eller ännu hellre, låt någon läsa den högt för Dig, så kanske Du lättare kommer ihåg den djupare innebörden i ord som lindra och bota.

    Hittade länken i “mässlingens mening och möjlighet (vidarklinikens råd)”

  7. Ja, precis (“Det är ju ganska många människor som rör sig i den antroposofiska miljön, sätter sina barn i waldorfskolor, finner antroposofiska medicinska råd värdefulla, gillar livsstilen, och så vidare, utan att för den skull kalla sig antroposofer.”) Det stämmer.

    Jag har inget med antroposofismen att göra alls och vårt beslut att inte vaccinera med MPR-sprutan har inte med andliga principer att göra utan är ett beslut grundat på att vi läst på mycket om fördelar och nackdelar och vägt dem sinsemellan fram och tillbaka en hel del innan vi bestämde oss för att vänta till barnen blir äldre eller helt enkelt går igenom sjukdomarna.

    Ja, en som fick mässling går på Örjanskolan, men familjen är definitivt inte antroposofer (jag har känt dem halva livet, vi är grannar, ingen av oss är antroposofer eller intresserade av antroposofism). Att de valt Örjanskolan har mer att göra med att många av våra vänners barn går där, att vi delar vissa värderingar med antroposoferna, t e x äter mestadels ekologiskt, försöker leva på ett ekologiskt hållbart sätt, vi gillar att vara ute i naturen mycket, vi gillar att de är praktiskt inriktade, t ex lär ut matematik genom att bygga något, laga mat et c.

    Den killen som blev smittad där borta på andra sidan Järna lever i “antroposofkretsar”, men jag har i alla fall hört att han inte är antroposof. Men egentligen tycker jag inte det är viktigt. Kanske är han det, eller inte… Fel i alla fall att vi (den stora majoriteten där den killen kanske är undantaget) är antroposofer eller grundar vårt beslut att inte vaccinera med MPR på antroposofiska läror.

    Det har alltså på inget sätt med Vidarkliniken att göra att vi inte är vaccinerade och det har inget med Örjanskolan att göra.

    Men. Jag har fått god rådgivning och även hembesök från sjuksyster på Vidarkliniken som tittat till mina barn. En dotter hade mycket hög feber under mer än ett dygn vilket jag oroade mig för. Fick då utskrivet ett antroposofiskt medel som faktiskt funkade inom ett par timmar och gradvis under natten. (Första gången jag har en klart positiv upplevelse av homeopatiskt medel, andra gånger har jag varit tveksam. Nu var det tydligt).
    Vi är alltså inskrivna på Vidarkliniken. Men vi är fortfarande inte antroposofer.

    Jag ser en fara i att man ger Vidarkliniken eller antroposoferna “skulden” och det är dels att vaccinförespråkare kan göra det lätt för sig och förklara vaccineringsskepticismen med vidskeplighet istället för att lyssna på de argument som vi har. Och dels att det kan föda ännu mer intolerans gentemot de som lever och tänket lite annorlunda än majoriteten, vilket är tråkigt tycker jag.

    När du nämner att om barnen skulle gått i kommunal skola skulle smittrisken vara mindre. Kanske, men kanske inte. Det finns massvis med exempel på att vaccinering inte ger ett fullgott skydd mot mässling. En av mina grannar fick mässling trots upprepad vaccinering.

    Jag vet inte om det är intressant för dig att läsa om och jag borde kanske inte överrösa dig med studier i ämnet, jag hade väl egentligen bara tänkt att skriva för att förklara att vi inte är antisar för jag tycker lite synd om de som nu får stå där som syndabockar, hehe… :-)

  8. Men vad spelar det för roll — människor som är antroposofer och människor som i övrigt befinner sig i den antroposofiska miljön eller väljer en antroposofisk livsstil (utan att ansluta sig till livsåskådningen eller utan att kallas sig antroposofer) är ofta ovaccinerade. Det är bland dem den här epidemin kommer att spridas. Detta oavsett om utlandsresenären som tog hem sjukdomen var antroposof eller inte. Grundproblemet i Järna, vad gäller epidemier, är den antroposofiska livsåskådningen. Att problemet förvärras av att andra vaccinvägrare också befinner sig i närområdet, tja. Tråkigt för antroposoferna, men ytterligare en anledning för dem att ta itu med det hela på ett rationellt sätt.

    Om Vidarkliniken hade agerat lämpligt hade de i det här läget — också annars, men särskilt i det här läget — satt barnens bästa först och rekommenderat att föräldrar vaccinerar.

    Problemet är naturligtvis att det finns de som avstår från att vaccinera av andliga skäl — antroposofer — och de som avstår av sådana skäl som du nämner. Om vi ska tala om skuld så har jag personligen lättare att smälta antroposofernas anledningar till att avstå — jag har mer respekt för dem. Paradoxalt nog. Jag tycker att de gör ett stort misstag, men till syvende och sist är det fråga om livsåskådning och inte ren dumhet. (Anser dock att de ska stå öppet och ärligt för det. Och gärna reflektera kritiskt över det hela — men det är kanske att hoppas på för mycket.)

    Och, för min egen del, nej tack — jag har hört tillräckligt med antivaccinpropaganda.

Comments are closed.