fråga

Jag undrar allt mer över en viss fråga.

Passar waldorfskolan alla?

För svaret nu tycks vara att den gör det. Jag menar att den inte gör det. Och ofta när diskussionen kommer upp, och det talas om att waldorfskolan misslyckats i en konkret situation, ja, då har också waldorfskolans företrädare brukat vara snara att säga: men waldorfskolan passar inte alla. Nej, det gör den faktiskt inte, jag håller med om det. Desto viktigare att ta reda på vem den passar för, och vem den inte passar för, tycker ni inte?

I vilket fall som helst undrar jag varför waldorfskolan nu plötsligt passar alla. För några år sedan lät det så här, från samma källa som nu mer eller mindre tycks mena att waldorfskolan passar alla barn vars föräldrar vill ha den:

[Länk.]

Så — passar waldorfskolan alla barn? Eller gör den det inte? Kanske Sune har ett svar på detta? Brukar inte du höra till dem som säger att den inte passar alla, Sune? Har du någon kryptisk kommentar på att upplysa oss med?

Jag inser att man inte har så mycket till övers för dem som inte passar in i waldorfskolan.

Men frågan kvarstår. Passar waldorfskolan alla barn?

Eller passar den bara när det passar waldorfskolan att låtsas som om den passar, och tvärtom när det inte passar waldorfskolan att låtsas som den passar? Jag hoppas att ingen passar på den frågan.

3 thoughts on “fråga

  1. Sune,
    jag har ytterligare frågor till dig. Jag undrar varför du postade den där kommentaren på Liebendörfers blogg under pseudonym? http://waldorfbloggen.blogspot.se/2012/03/passar-waldorfskolan-alla-barn.html De känner dig, i alla fall genom ditt arbete för waldorffederationen och genom Kristofferskolan. Jag vet vem du är, så för mig behöver du knappast låtsas. Varför postar du inte som dig själv? Och varför postar du som en profil med blogg vars enda syfte skapades för att få mig att framstå som en otillräknelig idiot? Inte för att någon bryr sig, Sune. Men ändå. Jag undrar också lite grand varför det är i waldorfrörelsens intresse att göra något sådant. Gagnar det, tror du, den ‘saklighet’ som Liebendörfers verkar vilja framhålla, i alla fall vad gäller den kommande boken?

    Jag postade mina kommentarer utan några som helst onda avsikter. Jag vet att varken du eller de tror det, och jag fattar att jag inte är välkommen. Det är ok — jag behöver inte tala till någon som inte vill höra; jag har min egen blogg. Det är inte heller meningsfullt för mig att försöka spekulera i vilket strunt och vilka insinuatoner du numer sprider om mig via andra kanaler (det har inte varit så roligt tidigare: http://blog.lindenfors.se/index.php/2010/09/07/hur-antroposoferna-handskas-med-oliktankande-del-2/). Det är liksom över. Du är som en gammal stol man slår tårna i då och då för att den står illa till.

    Jag postade ytterligare en kommentar efter din. Men jag förmodar att de föredrar att din kommentar står oemotsagd. I min kommentar frågade jag om det inte var ok att kalla dig för ditt riktiga namn, i stället för Excalibor. Jag nämnde dock inte ens vem du var, utan frågade bara om det gick för sig. Jag begriper nämligen inte varför du, som (fd?) anställd på waldorffederationen och innehavare av ett antal websidor, inte vill framträda som dig själv.

    Tyvärr har jag inte sparat kommentaren så jag får återskapa också resten av den i minnet. Jag har för mig att jag undrade om det inte fanns mer relevant forskning att göra — t ex skulle jag vilja veta om waldorfskolan över huvud taget har förutsättningar att hantera barn vars intressen och behov är mer intellektuella. Jag tror också att jag undrade om du inte håller med om att waldorfskolan inte passar alla barn — jag har nämligen för mig att det är din åsikt (och tydligen var det tidigare även Christine Liebendörfers linje).

    Du kanske vill svara här i stället?

  2. Jag ska be att få instämma med föregående frågare ;-) Försökte be dig att utveckla vilka konsekvenser autistiska/ADHD störningar kunde ha i waldorf jämfört med vanliga skolor. Och (liksom Alicia) varför de studier du föreslagit skulle vara relevanta. Vad tror du själv att de skulle visa? De frågorna har inte publicerats på bloggen (ännu). För min del går det minst lika bra att svara här.

  3. En utmärkt idé! Sune får mycket gärna förklara hur han resonerat. Jag hoppas att han gör det.

    Det gäller för övrigt Christine/Örjan också, om de har något att tillägga (jag är faktiskt intresserad av om hon/de faktiskt ändrat ståndpunkt i frågan om vem waldorf passar för… t ex — men även av vad de tycker om Sunes frågor kring neuropsykiatriska diagnoser och waldorfskolan).

    (Sune är för övrigt smått busy på twitter med att förklara mänsklighetens historia för den delen av mänskligheten som inte hade förmånen att lära sig historia i waldorfskola ;-) http://twitter.com/MycroftII/statuses/185101606193336320 Men jag ska twittra honom länken till din kommentar så att han inte missar den.)

Comments are closed.