floskler

på facebook råkade jag få syn på en inbjudan till informationsträff. En ny waldorfskola, ett gymnasium som ska öppna på Söder till hösten. (Hur den ska få lärare och elever? Vet ej.) Det i inbjudan som fick mig att reagera var dock detta:

wgymnVara rustad för framtiden och skapa framtiden? Inte illa! Utvecklas till din fulla potential? Å, jösses. Alla dessa ord, alla dessa meningslösheter. Jag tänkte att den här skolan borde ha en hemsida, men jag hittade ingen. Dock fann jag en facebook-grupp, och här blev det ännu värre:

blahaNågon som har kommentarer på den här listan? Är det bara jag som tycker att den här är lite väl floskeltung?

9 thoughts on “floskler

  1. De hade kunnat ersätta hela listan med ett ‘Kan själv!’…

    För det första är det ju amatörmässigt. Man har liksom tagit alla floskler man bara kommit på och staplat dem efter varandra. För det andra så finns det massor av skolor som säljer sig med löjliga floskler (fast kanske oftast på ett ‘snyggare’ sätt). Jag har svårt att se det som föredömligt…

  2. Alicia,
    det är ju lovvärd att du lyfter denna dynga upp i ljuset, fast jag blir otroligt nedstämd av att se det.
    Mina söner, gamla waldorfelever bägge, sade unisont på frågan om de skulle tycka detta vore lockande “Nähä, hellre avskräckande!” Har de ingen verklighetsförankring i waldorfkretsar längre?

  3. Fullständigt avskräckande.

    Man kan förlåta någon någon enstaka floskel någon gång — men detta!

    Och det från en skola som faktiskt — även om jag ju har invändningar — framställer sig som kreativ…

Comments are closed.