den laserade svampen på stureplan

Den första Svampen, ritad av Holger Blom, invigdes 1937. 1988 revs denna ursprungssvamp, men året därpå byggdes en kopia. Nu ska det dock handla om den nuvarande Svampens färg.

Är det inte underbart roligt att känna till sådana där småsaker som nästan känns som hemligheter fast de inte är det minsta hemliga? Vem hade anat en koppling mellan Stureplanssvampen och Ytterjärna? Inte jag i alla fall. Vilket är märkligt — för se bara på Svampens innertak!

svampen

Foten är ganska sliten, men man kan ändå ana något av den gamla färgen i betongen. Men taket (i trä?) — taket är vackert blått, en skimrande blå, en pärlemorblå, som också påminner om havet och himlen (vissa blekblå dagar). Kanske sent på dagen eller tidigt om morgonen, när man kan ana en lila skiftning. (Jag vet inte. Jag tror inte att det är ens ett uns lila i den där blå färgen, men det är nästan, nästan som om det är det.)

Även om det är skamligt att säga, har det aldrig slagit mig att svampen är lasyrmålad. Jag brukar lägga märke till sådana här saker, eller i alla fall tror jag om mig själv att jag är en person som gör det. Jag anar sådana här saker lite här och där; jag brukar se detaljer. Ibland är det formen på ett fönster, ibland är det färgen, ibland något så enkelt, men ändå speciellt, som utformningen av ett dörrhandtag. Det är väl i och för sig så att lasyrmålning, inte ens lasyrmålning av betong, är särskilt ovanligt utanför den antropsofiska världen. Men att jag inte ens lagt märke till svampens tak, aldeles oavsett färgsättningens uppkomst och historia! Det är anmärkningsvärt. Kanske är det det här med att man tar vissa saker, platser, till och med monument, för givna; man ser dem inte riktigt.

Hur som helst, svampen är färgsatt av Fritz Fuchs, antroposofisk lasyrguru från Järna. (Den som vill kan läsa lite mer, kanske här eller här eller här.)

(Tusen tack till Johannes Ljungquist som berättade för mig om Svampen! Den kommer aldrig se riktigt likadan ut igen.)

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 767 other followers