helmut giese

Helmut Giese var en av grundarna till det antroposofiska Kristensamfundet i Sverige. Hans dotter har skrivit en bok om sin tidigt bortgångne far. Nu finns boken också att läsa på en blogg. (Den publiceras successivt.) Här är ett litet smakprov från ett nyss postat avsnitt :

Tisdagen den 17 mars 1953, då pappa klockan tio minuter över nio på morgonen hade givit upp andan på kliniken i Arlesheim, mötte mamma mig vid bussen när jag kom hem från skolan. Vi bodde på landet en bit utanför Norrköping på den tiden. När jag såg henne stå där, visste jag underligt nog vad som hade hänt. Underligt nog, eftersom han ju nästan aldrig nämndes i vår familj. Det var till och med så att min bror Micha länge trodde att det var Rudolf Steiner som var hans pappa. Det var nämligen Steiners fotografi, och inte pappas, som hängde över mammas säng. Detta foto har också jag tydliga minnen av, kanske därför att det ofta förekommer i antroposofiska sammanhang och hänger på väggen hemma hos de flesta antroposofer som jag har träffat. Steiner hängde med andra ord också över mammas huvudgärd och tittade ut i rummet med intensiva, mörka ögon. ”Din far är död”, var det enda som mamma sa när jag hade stigit av bussen, och därefter fortsatte hon att tiga om honom så länge hon själv levde.

Jag rekommenderar dock läsning av samtliga hittills publicerade delar och att man sedan följer bloggen! Mycket intressant apropå den antroposofiska rörelsens historia.