an essay by grégoire perra

Grégoire Perra is often a much better, much more nuanced and more eloquent defector than the anthroposophical movement appears to deserve. This is an intensely interesting essay written by Grégoire about his time as a waldorf school student and later as an anthroposophist; it also recounts his adventures in court. Roger Rawlings has worked on providing the translation into English — unfortunately it isn’t finished yet.  If you’re able to, you might choose to the original version in French instead. (I’ll try to remember to update this post if I find out that Roger’s translation is finished.) Grégoire introduces his essay in this way, and I take the liberty to quote his introduction in full, which I hope will pique your interest in the whole essay:

Le projet de raconter dans le détail le récit de mon parcours dans le milieu anthroposophique depuis l’âge de neuf ans est un projet ancien. Il avait simplement été retardé par le procès que la Fédération, des écoles Steiner-Waldorf m’avait intenté, suite à la parution de mon témoignage paru sur le site de l’UNADFI. Depuis plusieurs années, je prends en effet des notes, retrouve de vieux souvenirs, qu’il me semble de plus en plus important de donner à connaître à ceux qui veulent connaître la vérité sur les écoles Steiner-Waldorf et l’anthroposophie. Bien sûr, mon but n’étant de nuire à personne, mais d’exposer des faits significatifs, j’ai décidé d’occulter tous les noms. Si certaines personnes se reconnaissaient et se sentaient blessées, qu’elles sachent que telle n’était pas mon intention.

Je pense que ce récit pourra permettre à ceux qui le souhaiteront de se faire une image plus précise et plus juste de ces écoles, venant compléter mon témoignage publié sur le site de l’UNADFI. Je ne prétends nullement détenir une vérité absolue sur ce sujet, mais simplement la mienne, celle qui traverse mon vécu. Mon projet n’est pas non plus de me présenter comme une victime ou de désigner des bourreaux. Ayant été parmi eux, j’ai aussi été l’un d’eux. Certes, je n’y étais pas moi-même. Car ce milieu, comme tout milieu à caractère de dérive sectaire, ne permet pas de l’être. Cependant, si quelque chose en moi ne s’était pas opposé de toutes ses forces, jamais je n’aurais pu en partir. Ce petit quelque chose qui a finalement pu faire entendre sa voix, je pense pouvoir dire que c’est mon être profond et véritable. Celui que les anthroposophes n’ont pas su atteindre ni éteindre. Celui qui a résisté à leur emprise.

Cependant, malgré cette résistance, qui n’a pu percer que vers la fin, il m’est pratiquement impossible de dire ce qui a été de mon fait et ce qui, dans mes actes comme dans les événements que j’ai traversés, appartient au milieu anthroposophique. Cette réalité de mon passé n’est pas toujours simple à porter.  Il arrive même parfois que cela m’effraie tout autant que cela m’interroge. Ou que je sois empli d’une immense pitié, ou d’une profonde colère, quand j’ai connaissance de personnes qui sont dans un état similaire à celui qui a été le mien. En témoignant ainsi, je ne me cherche donc aucune excuse. Bien au contraire, j’essaie de rendre compte de manière honnête des faits. Lorsqu’il est impossible à une conscience humaine de démêler ce qui est de sa responsabilité et ce qui est celle de son entourage, elle peut encore s’en remettre au pouvoir du récit. Si la cohérence de son chemin de vie ne lui apparaît pas, elle peut au moins tâcher d’en laisser une trace aussi clair que possible à ceux qui pourront un jour, peut-être, comprendre.

In Roger’s translation:

Some time ago, I decided to tell in detail the story of my life in the Anthroposophic community, which started at age nine. This project was delayed by the lawsuit brought against me by the Federation of Waldorf schools, following the publication of an essay of mine at the UNADFI website. For several years, I have written notes to myself, and dug up old memories, to prepare for the day when I could freely tell the truth about Steiner-Waldorf schools and Anthroposophy. Of course, my goal is not to harm anyone, but to lay out significant facts, so I have decided to disguise the identities of most individuals I mention. If some people recognize themselves and feel injured, they should know that this was not my intention.

I believe this narrative, supplementing the account I gave at the UNADFI webite, will allow readers to get an accurate and fair picture of these schools. I do not pretend to possess the absolute truth on this subject, but I have the personal perspective that results from living through the events I will recount. My purpose is not to paint myself as a victim nor to apportion blame to others. Having lived among the people I will describe, I was also one of them. Admittedly, I was not fully myself, then — the environment, with its sectarian mists, did not allow it. But if I had not had something inside myself that strongly opposed that environment, I would never have been able to leave. That little something deep inside, which finally made its voice heard — I think I can say it was my deep and true self. This is what the Anthroposophists failed to reach or turn off; this is what ultimately resisted their control.

Despite this resistance, which nearly collapsed towards the end, it is very difficult for me to fully distinguish between what was done to me and what I did to myself — the actions that I myself undertook as a member of the Anthroposophic community. The reality of my past is not always easy to bear. It sometimes frightens me as much as it ovewhelms me with wonder. Likewise, I am often filled with an immense pity or a deep anger when I learn about people who now are in the same situation I experienced. So in telling this tale, I am not trying to excuse myself. Instead, I am trying to give an honest account of the facts. When it is impossible for a human consciousness to sort out what is its own responsibility and what is the responsibilty of others, at least one can rely on the power of narrative. If full comprehension is elusive, at least one can give a clear accounting for those who one day may, perhaps, be able to truly understand.

(One reference to an endnote excluded, you’ll find it at Roger’s site.)