dagar på ön

Har tillbringat några dagar på ön igen. Varma dagar, och varma, ljusa sommarnätter, då man känner sig lite extra bunden till jorden. Ingen stjärnhimmel att betrakta, men växter som lyser som stjärnor i dunklet. En av nätterna föll ett lätt, milt sommarregn (som blev till skyfall framåt morgonen). Fjärden låg stilla, och det har slagit mig: hur mycket föredrar jag inte fjärden när den är alldeles stilla. Jag kanske borde revidera förståelsen av mig själv — kanske gillar jag egentligen insjöar, kanske är jag något slags insjömänniska! Men även om en svart skogssjö är vacker, förlorar man den stora himlen vid fjärden. En annan natt, jag tror det var söndagsnatten, stördes lugnet av en helikopter som från låg höjd och med hjälp av enormt starka strålkastare sökte längs stränderna. Mördare och knivgalningar passerade revy i min fantasi. Men så slutade jag oroa mig, jag har ju herr Hund. I övrigt nytt: de målade golven är färdigmålade. Det är lustigt vad man får ut av en sådan aktivitet. Jag skulle helst inte göra annat än måla rutiga golv resten av mitt liv. (Det är så det känns. Ursäkta.)

130710