föredömligt

Jag har ju inte så hemskt mycket energi för att posta mindre saker här på bloggen. Men just för att jag är så förtjust i det här, ska jag göra ett undantag. Jag gick förbi biblioteket i dag och tittade i bland annat På Väg. Det här är första sidan till en artikel av Johan Green (lärare vid Örjanskolan):

1412773_10151867701613920_1634341184_oJa, det är en dålig mobilbild, jag ber om ursäkt. Jag menar att detta är föredömligt eftersom det är vad det handlar om. Sedan kan man hålla med om att det är bra eller tycka att det är dåligt. Men det är vad det handlar om. Och det är en beskrivning som ger en bild av vad som är unikt med waldorfskolan, till skillnad från att säga något intetsägande och allmängiltigt som att waldorfskolan är anpassad till barnets utveckling (det är liksom mer eller mindre idén bakom alla pedagogiker).

De tre första meningarna av ingressen sammanfattar för övrigt något jag försökt säga tusen och åter tusen gånger.

(Diskutera gärna på FB.)